Skip to content


Sneller dan ooit

Tien Delftse studenten maakten de snelste fiets ooit en vier VU-studenten begeleidden de twee fietsers naar hun topprestatie. Een reconstructie van het wereldrecord ligfietsen (133,78 km/uur) aan de hand van dagboekfragmenten.

Foto’s: Bas de Meijer
Tekst: Ruben Schulte, Jennifer Kerkman, Rudi Schilder, Menco Schuurman en Jos Wassink

Klik voor tekstversie

MA 26-08:  fiets verscheept

Vandaag is de flightcase met de VeloX3 en al onze spullen vertrokken. Over een week vliegt het team naar Las Vegas. De kist is ongeveer 2,5 m lang en weegt deze zo’n 350 kg. Hij bevat twee monocoques, alle interne onderdelen van de VeloX3, al ons gereedschap en alle andere onderdelen die we nodig zullen hebben in Battle Mountain.  Nu de fiets is vertrokken en het team achterblijft in Nederland, breekt er een periode van rust aan. Het is een raar idee, maar al het werk van het afgelopen jaar zit in die koffer.

 

MA 02-09: Las Vegas

Gisteren (zondag) vertrokken we om elf uur vanaf Schiphol naar Las Vegas – onze eerste stop op weg naar Battle Mountain. Het vertrek verliep soepel, maar helaas kunnen we dat niet zeggen over de rest van de reis. Zeer slecht weer op Philadelphia zorgde ervoor dat er geen vliegtuig kon landen of opstijgen. Na een lange tijd rondcirkelen is het vliegtuig in Connecticut geland om bij te tanken. Via Philadelphia en Phoenix kwamen we uiteindelijk na 24 uur reizen in Las Vegas aan. Daar huurden we auto’s en reden naar het hotel. Rond half drie ‘s nachts (11:30 in Nederland) was iedereen aangekomen. De meesten waren al over hun slaap heen en wilden nog even The Strip verkennen. Anderen gingen vast slapen.

 

DI 03-09: zwembad

Na een drukke reisdag was het dinsdag tijd voor ontspanning in Las Vegas. De dag begon al vroeg met een gezamenlijk ontbijt in het hotel. Vervolgens was iedereen vrij om te doen wat hij of zij wilde.

Aan het einde van de dag verzamelden we aan het zwembad van het hotel om nog even af te koelen. Na het eten zijn we voor de laatste keer de stad in gegaan. Echt laat is het niet geworden, want de volgende dag moesten we weer vroeg weg.

 

WO4-09: Battle Mountain

In een karavaan van drie identieke auto’s begonnen we aan de zeven uur durende autorit. Het was een spectaculaire reis door het kale landschap van Nevada. Gelukkig verliep dit stuk van de reis soepel en rond 6 uur in de avonds kwamen we aan op de eindbestemming: Battle Mountain.

 

DO 05-09:  weerzien

Toen er tijdens het ontbijt plotseling een enorme truck de parkeerplaats opreed, vroegen we ons af of dit hem al kon zijn. En jawel hoor. Alleen viel het niet mee om de 350 kg zware flightcase uit de vrachtwagen te krijgen. Een vorkheftruck van het hotel bood uitkomst.

Het voelde goed om weer met de VeloX3 herenigd te zijn. Nadat we hem anderhalve week lang niet hadden gezien, was het lastig om de handen er vanaf te houden. We zijn meteen begonnen met het opbouwen van een nieuwe werkplaats.

 

VR 06-09: rijklaar

Na een paar kleine aanpassingen hebben we de eerste monocoque weer in elkaar gezet en rijklaar gemaakt. Hier zijn tot aan het eind van de middag mee bezig geweest. Vervolgens hebben we, samen met de fietsers, de laatste kleine aanpassingen gedaan. Het ziet er allemaal goed uit. Ondertussen werd er hard aan de raceprotocollen gewerkt en worden de fietsers zo goed mogelijk voorbereid op volgende week. De sfeer blijft goed en we hebben vertrouwen in de goede prestaties volgende week.

 

ZA 07-09:  fotoshoot

Eerst zijn we naar Highway 305 (de weg waar de recordpogingen plaatsvinden) gegaan voor een fotosessie. Geheel in teamkleding kwamen we aan bij het stuk weg waar komende week het wereldrecord wordt aangevallen. Na een uurtje of twee hadden we al het beeldmateriaal dat we wilden hebben en konden we weer terug naar het motel. Aan het einde van de middag vertrokken we om te trainen met de VeloX3. Vlak bij Battle Mountain ligt een weg met weinig verkeer en met een vlak stuk van ongeveer drie kilometer. Het verkeer dat langskwam werd tijdens de ritten door het team tegengehouden.

 

ZO 08-09:  focus

De laatste voorbereidingen zijn getroffen en iedereen is gefocust op de race. Vanaf morgen tot en met zaterdag 14 september zal er worden geracet op Highway 305. Deze snelweg wordt tijdelijk afgesloten door de organisatie WHPSC (World Human Powered Speed Challenge). De fietsers hebben vijf kilometer om te versnellen, waarna de snelheid wordt gemeten over een afstand van 200 meter. Vervolgens is er nog twee kilometer om te remmen – wat hard nodig is.

 

MA 09-09: wedstrijd

Aan het einde van de middag vertrokken we naar het Civic Center om de VeloX3 op te halen. Wil Bakelmans startte vandaag als derde in de eerste heat, om vier over zes ‘s avonds. Voor de start was het duidelijk dat er te veel tegenwind zou staan. Sebastiaan Bowier moest wachten tot de derde heat voordat hij mocht starten. Doordat de zon achter de bergen was verdwenen, was de wind meer gaan liggen. Om drie over zeven vertrok Sebastiaan en het lukte hem om 125,87 km/u te fietsen. Een resultaat waar we uiterst trots op kunnen zijn.

 

DI 10-09: dag twee

Na het goede resultaat van gisteren maakten we ons op voor een tweede recordpoging. De banden werden vervangen en de fiets werd gecontroleerd en afgesteld. In de avond begon Wil om zes uur aan de race. Na een spannende start reed hij mooi stabiel en finishte met 118 km/u. Wil voelde zich goed en heeft met deze rit flink vertrouwen getankt. Sebastiaan reed in de laatste heat van de dag. Hij bereikte een snelheid van 122 km/u. De fiets voelde vandaag minder goed dan gisteren en dat zien we terug in de snelheid.

 

WO 11-09:  vermogensverlies

Gisteravond was na een analyse van de vermogensmeter gebleken dat bij het trappen van zeer hoog vermogen (boven 600 Watt) er energie verloren ging. Dit resulteerde in een tegenvallende snelheid (122 km/u). Al snel hadden we twee mogelijke oorzaken ontdekt. Allereerst: een slippende aandrijving. Daarnaast was er misschien een gebrek aan stijfheid van de achterwielophanging. Dit is in de loop van de dag met het team opgelost. We keken allemaal uit naar een mooie race vandaag. Helaas gooide regen roet in het eten, waardoor er geen recordpoging kon worden gereden.

 

DO 12-09: in vorm

Wil en Sebastiaan zouden beiden starten deze ochtend en na de afgelaste runs van de avond ervoor hadden ze er veel zin in. Wil ging als eerste en afgaand op de weersomstandigheden (licht windje mee) beloofde het een mooie run te worden. De race ging goed en na het vangen zei Wil dat hij 128 km/u op zijn teller voorbij zag komen. Zijn officiële snelheid was 126.14 km/u. Een supermooi resultaat waar zowel team als fietser erg tevreden over waren. Wil is in vorm!

De wind draaide, maar de omstandigheden bleven prima. Iedereen keek dan ook vol spanning uit naar de race van Sebastiaan. Helaas gooide de gedraaide wind weer roet in het eten.

Door de zijwind moest Sebastiaan maximaal tegensturen en raakte daarbij de stuurbegrenzers. Dit zorgde voor veel weerstand en hij kon niet zijn volle vermogen leveren. Jammer, maar Sebastiaan heeft toch 125.65 km/h weten te halen. Een superprestatie die veel perspectief biedt voor latere runs.

 

VR 13-09: vervorming

Tien voor half acht stond Sebastiaan al aan de start voor zijn ochtendrun. Alles voelde goed en hij had alles gegeven, maar weer viel de snelheid tegen: 125,92 km/u. Om tien voor half negen startte Wil met zijn run. Nadat de VeloX3 was gevangen en de canopy openging, zei Wil met een vrolijk gezicht: “Volgens mij heb ik een nieuw persoonlijk record.” Met een prachtige snelheid van 127,43 km/u was hij inderdaad sneller dan gisteren. De data van Wil’s race komen overeen met de simulatie en de fiets voelt perfect.

Sebastiaans werkelijke snelheid blijft telkens, vanaf het moment dat hij hoge vermogens (boven 500 Watt) gaat leveren, onder de voorspelde snelheid. Met minder vermogen rijdt Wil sneller –  het is een raadsel.

Het team heeft nu waarschijnlijk een verklaring gevonden voor de verliezen. Sebastiaan zet zich bij hoge vermogens met zijn schouders af tegen de canopyrand van de monocoque, waardoor deze vervormt en de luchtweerstand toeneemt.

De stoel van Sebastiaan is vanmiddag aangepast zodat hij nu dezelfde houding aanneemt als Wil. Door slecht weer kon er vanavond alweer niet worden gereden. Met nog maar twee pogingen te gaan, morgenochtend en -avond, wordt de kans op een wereldrecord zo wel klein.

 

ZA-14-09: ontlading

Tegen de avond is de laatste kans voor Sebastiaan. Naar eigen zeggen fietste hij in het begin heel rustig, en aan het eind heel hard. Na de race werd de fiets opgevangen en de canopy ging open. “Hoe ging het?” vraagt iemand. “Ging wel lekker, ja”, antwoordt Sebastiaan onderkoeld. Hij wurmt zich uit de cocon. Een van de studenten kijkt op de snelheidsmeter en barst bijna uit elkaar van ingehouden opwinding. “Honderd-vijf-en-dertig, honderd-vijf-en-dertig”, fluistert hij. Pas bij de officiële bekendmaking van 133,78 km/uur volgt de ontlading. Een juichende oranje roedel neemt Bowier op de schouders. Missie volbracht; het wereldrecord is verbroken. De Canadees Sam Wittingham staat met zijn 133,2 km/uur nu op de tweede plaats, gevolgd door Wil Baselmans met 127,43 km/uur.

 

à www.hptdelft.nl

Posted in Artikelen, Delta.

Tagged with , .