Skip to content


Ieder nadeel…

VROM.nl, 2008-07

De onheilstijdingen zijn de laatste dagen niet van de lucht. De transportsector dreigt met acties, Franse vissers scheppen de vriezers leeg in de HyperMarché en de radio spreekt al over een ontwrichting van de economie. Hier en daar duikt zelfs het woord crisis op. De olieprijs schommelt rond de 140 dollar, maar vooraanstaande banken houden 200 dollar of meer per vat voor mogelijk. En langzaam dringt het door: de tijd van goedkope olie, en meer in het algemeen goedkope energie, is voorbij. Al sinds 2005 strompelt de olie’productie’ achter het verbruik aan, maar weet die niet meer in te halen.

Toch heeft dure olie ook gunstige gevolgen. Allereerst spint de overheid er goud garen bij, omdat de gasprijs gekoppeld is aan de olieprijs. Dat betekent forse extra aardgasbaten, die -in praktijk voor een gedeelte- besteed kunnen worden aan onderzoek, ontwikkeling en stimulering van duurzame energie en energiebesparingsmaatregelen.

De vermaledijde SUV’s of sporttrekkers raken uit de gratie, althans in Amerika waar door de lagere belasting de stijgende olieprijs directer merkbaar is aan de pomp – net als je zwangerschap eerder opmerkt bij een spichtig meisje dan bij een dikke dame in een bontjas. Ford raakt zijn SUV’s en vrachtwagens niet meer kwijt en besloot de productie met een vijfde terug te brengen. Dus, als u altijd al een Hummer had willen kopen … dit is het moment.

Mensen gaan minder en zuiniger rijden. In Australië, zo meldt de ABC op zijn site, is in de maand mei 28 procent minder olie geïmporteerd dan in het voorgaande jaar. Mensen laten vaker de auto staan en nemen bus of trein. Als dat in Nederland ook gebeurt, keert dat de huidige trend van ieder jaar weer 5 tot 10 procent meer filedruk erbij. Nog even en het fileprobleem lost vanzelf op. Het rekeningrijden kan worden opgeheven omdat de wegenbelasting toch meer opbrengt.

Luchtvaartmaatschappijen zien zich gedwongen hun vloot te saneren. Oude toestellen zijn lawaaieriger en meer verkwistend dan nieuwe, die onder de druk van sterk stijgende kerosineprijzen in het voordeel zijn. Analisten verwachten dat er ook vluchten geschrapt gaan worden, zodat de luchtvaartsector alsnog zijn bijdrage gaat leveren aan de CO2-reductie.

Vissers zijn boos omdat ze meer aan diesel kwijt zijn dan ze nog aan vis kunnen binnenhalen. Met name de trawlervisserij heeft het zwaar. Sommige vissers gaan over op andere prooi (pijlinktvis), anderen op alternatieve methoden (staande netten). Het gevolg is wel dat de druk op schol, tong en kabeljauw in de Noordzee afneemt, en wie weet kunnen ze zich een beetje herstellen.

Ik zou nog willen schrijven over de plotselinge populariteit van de elektrofiets en de toename van groene investeringen. Helaas, de ruimte ontbreekt. Daarom de moraal: een hoge olieprijs is pijnlijk, maar hij creëert ook nieuwe kansen. Bovendien bereikt een snel ratelende pomp iets wat geen klimaatbeleid ooit gelukt is: een energiebewuste burger.

copyright © Het Inzicht / Jos Wassink, 2008

Posted in VROM.


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

You must be logged in to post a comment.